poniedziałek, 21 stycznia 2019

Piekarnik

Przepis na ciasto uniwersalne, który przesłał Aberfeldy w komentarzu do poprzedniej notki, prezentuje się bardzo interesująco. Zwłaszcza wariant z podzieleniem masy na dwie i dodanie do jednej części kakao, tak by powstała zebra, jest intrygujące. Oczywiście, że wypróbuję ten przepis, ale nie daję gwarancji, że próba upieczenia ciasta zakończy się sukcesem. Będzie wyrośnięte, nie pojawi się zakalec. Jak wspomniałem w poprzednim wpisie, problem leży głównie po stronie piekarnika elektrycznego. Testowałem setki przepisów na ciasta i zauważyłem, że zakalce pojawiają się głównie w tych wypiekach, które zawierają w sobie różnego rodzaju produkty mleczne: mleko, jogurty, masło. Czyli tzw. ciężkie ciasta. Mogę trzymać się od A do Z przepisu, w piekarniku ciasto ładnie wyrasta, a jak przychodzi moment zakończenia pieczenia, to momentalnie opada i robi się flak. Istnieje kilka teorii, jak poprawnie upiec ciasto:

– czekać po upieczeniu, aż ciasto się wystudzi w piekarniku czy od razu wyjmować?
– składniki do ciasta mają być w temperaturze pokojowej czy to bez różnicy?
– otwierać piekarnik podczas pieczenia i sprawdzać patyczkiem, czy ciasto jest już gotowe czy trzymać się przepisu i po ustalonym czasie wyłączyć piekarnik?

Piekarnik jaki posiadam ma bardzo mało funkcji pieczenia: górna grzałka, góra, góra-dół, góra-dół z wentylatorem i góra-górna grzałka z wentylatorem. Nie ma możliwości pieczenia ciasta na samym dole! A to chyba podstawa w pieczeniu ciast. Zawsze wybieram opcję góra-dół, ale wiadomo, jak jednocześnie grzeje się i góra, i dół, to wychodzi zakalec. 

4 komentarze:

  1. Blaskuś, mój piekarnik takich fikuśnych wynalazków jak termoobieg (twój wentylator) nie posiada; tryby pracy ma trzy: góra, dół, góra&dół. :-)
    W powyższym przepisie nad temperaturą składników nigdy się nie zastanawiałem, w praktyce były z zakresu: "chłodziarka - pomieszczenie kuchenne".
    Piekarnik otwierałem nie raz w trakcie dla spatyczkowania ciasta, a upieczone wyjmowałem niezwłocznie, żeby nie wyschło, a potem dopiero wyłączałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie to nie jest termoobieg. :D Ten wentylator, dlatego tak o nazwałem. Według instrukcji obsługi mój model nie posiada termoobiegu.

      Usuń
  2. Mój piekarnik ma już termoobieg :) Ciastka które robiłem musiały być w piekarniku dłużej niż w przepisie, sprawdzałem je w trakcie.

    OdpowiedzUsuń

Kwiecień

Kwiecień